Tuesday, February 23, 2010

~~ Cuti BeRAkhiR...~~

Assalamualaikum pembuka bicara buat tetapan sahabat2  budiman  yang di sayangi sepenuhnya kerana Allah SWT…sudah sekian lama tidak membuka blog ni….            Al maklum lah seminggu balik kampung jumpe famly…besssssssttttttt sangat2……..rindu kat adik fifi yang banyak celoteh tu…aku suke melayan adik aku sorang ni….ske tanya berbagai2 soalan yang membuatkan aku tersenyum bila aku teringat kt die kadang2 soalan tak kita terfikir..ade betulnya...hehehehe….akak doakan moga adik kan jadi seorang huffaz yang terbaik suatu hari nanti....dan penjaga amalan yang baik….Amin…
Sahabat semua ape khabar….Aisya disini nak kongsi sesuatu dengan korang….hehehehe
Aisyah tertarik sangat nak tahu tentang bidadari syurga…..bila aisyah tahu serba sedikit tentang bidadari syurga terasa ….wah!!! tak tahu nak cakap mcm mane…..sampaikan aisyah cari ilmu pengetahuan tentang bidadari syurga tu sampai sekarang….aisyah belek2 buku2 kat umah …suruh umi cerita…kawan2 cerita…..dan yang paling aisyah terharu, ada seorang hamba Allah yang menghadiahkan kat Aisyah sebuah buku Biadari Syurga…..Terima kasih tak terhingga….Aisyah sangat menghargai…….Aisyah pun ada cita2 nak jadi Bidadari di syurga….Insyaallah…..yang aisyah tahu…..Seorang isteri yang baik dapat menjadi Bidadari di Syurga bagi Suaminya….Wah!!! untung kan wanita….Wahai sahabat Ku, betapa mulianya wanita…jangan lah sesekali menjatuhkan maruahmu ….Aku sayang diri ku dan aku sayang dirimu wahai sahabat2 Ku…..
Di sini aisyah nak cerita kisah DUA BIDADARI SYURGA….Bismillahirahmanirahim…
Bertanya si adik kecil pada sang bidadari berwajah manusia…
“wahai kakakku, kenspsksh lemah sungguh kaum hawa itu,asyik berteman tangis dan sendu sahaja.”
Lalu berbicara si bidadari berwajah manusia;
“Wahai adikku. Bukan wanita itu lemah dek kerana tangis dan sendunya. Tetapi disitulah wahai adikku, kekuatan utuh tak ternilai andai pandai digunakan sebaiknya . tangis sendunya wanita itu wahai adikku, bisa meleburkan ego seorang lelaki…menjadi izzah yang paling gah bahkan lebih gah dari egonya seorang lelaki.kerana sendu rayunya wanita itu, Musa a.s terselamat dari kekejaman  Firaun. Duhai adikku,lembut wanita itu bukan lemah tapi senjata. ”
Si adik tidak berpuas hati. Lalu dipertilaikan lagi…
“Namun wahai kakakku,wanita itu fitnah dunia ”
Tersenyum sang bidadari yang berwajah manusia.
“Pernahkah adikku mendengar pesanan illahi pada hambanya?? Wahai para lelaki yang beriman,tundukkkan lah pandangan mu. Lalu Allah SWT berfirman lagi,antaranya bermaksud Wahai para wanita yang beriman tunduklah pandangan mu dan tutuplah auratmu. Lantas cuba adik nilai, pada siapa terlebih dahulu  Allah dahulukan pesanannya?? Pada hamba yang digelar ar-Rijal. Kerana andai sang lelaki menjaga pandanagnnya,maka tedak mungkin akan terlihat akan wanita yang menjadi fitnah pada dirinya. Dan tidak Allah lupakan pesanan buat wanita, agar memelihara auratnya kerana disitulah kehormatannya. Sesungguhnya para wanita-wanita syurga bergelar Hurun ‘Ain itu, mereka tidak memerlihatkan diri mereka kecuali pada [ara suami mereka sahaja. Dan mereka dikatakan wanita-wanita yang suci. Namun…, wanita yang beriman itu, kata Rasulullah SAW,lebih tinggi martabatnya!! Bukan fitnah semata-mata jikalau ar-Rijal dan an-Nisa’ sama-sama mematuhi pesanan Illahi itu!!  Sesungguhnya wanita yang solehah itu lebih baik daripada ribuan lelaki yang soleh 
Adik masih tidak puas hati…
 “Tapi kakakku kenapa wanita itu menjadi peragaan?? Tidakkah mereka berasa malu??”
Sang bidadari yang berwajah manusia menguntum senyuman penuh makna, Adus, semakin terasa mendalam kasih sayang pada penghuni jannah ini!
“Wahai adikku sayang, Al-Haya’ itu ada dalam diri setiap insan. Wujudnya seiring dengan nafas insani. Dan al- Haya’ itu pakaian iman . Pada diri wanita itu, indah al-Haya sebagai pembenteng diri. Namun apabila al-Haya itu lebur, imannya runtuh. Kenapa mereka merelakan diri menjadi peragaan?? Kerana mereka sebenarnya paranoid. Merasakan diri tidak cukup menarik…merasakan  belum cukup lagi dunia melihat diri mereka…mereka sebenarnya golongan yang kalah dari segi psikologi.Namun adikku…,Wanita solehah itu pasti melindungi diri mereka dari perbuatan murahan itu. ”
Adik menggaru-garu kepala.
“Jadi  kakak,masih ada wanita yang solehah di muka bumi ini??? Bagaimana  hendak adik kenali mereka ??”
“ Wahai adikku, Di zaman Rasulullah, diperintahkan wanita-wanita yang beriman itu untuk menutupi aurat mereka, dengan itu mereka mudah dikenali sebagai wanita yang bermaruah. Maka demikian lah adikku menilai mereka.Tapi perlu juga dilihat pada hatinya…pada akhlaknya… ”
Di zaman ini,tidak susah untuk membezakan wanita yang solehah dengan yang toleh. Namun adikku, jangan dikau cemuh wanita yang toleh itu…kerana dalam hati-hati mereka, tetap ada permata indah….perasaan cinta kepada Allah…kerana fitrah cinta pada Rabb itu sentiasa ada dalam jiwa insan. Adikku, mereka ini tetap punyai keinginan.....
                                                                                                  BERSAMBUNG.....

0 ulasan:

..::bAraKaLlahu fik::.. (",)

Ayuh sahabat2....

DoaKu....

Jom Kongsi Ilmu...


Bahagia itu apa?

Bahagia itu ketenangan.

Ketenangan itu apa?

Hati yang tenteram dalam semua keadaan dan suasana. Susah mahupun senang, miskin ataupun kaya, sihat mahupun sakit, pujian dan kejian… sama sahaja.

Bagaimana hendak memiliki hati semacam itu?
Ingat ALLAH… hati akan menjadi tenang.
Tiada Tuhan, tiada ketenangan. Tanpa ketenangan, tiada kebahagiaan.


Carilah ALLAH… Ingatlah ALLAH.. Cintailah ALLAH….