Sunday, April 3, 2011

~~ku kembali mencoret disini...~~

sudah sekian lama blog ini sepi......

sy pn tak tahu kne begitu liat untuk sy menulis sesuatu di blogku ini...walau pn banyak yg ak nk sampaikan kat korang.....ermmmmmm....last ak menulis kat blog ni...zaman ak bljr dlu....huhuhuh...skrg dah tinggal zaman bljr....skrg ak dgn kehidupan ak bersama di alam kerja..huhuh.....
ape yang ak dapat kongsikan di sini...btl lah kata pensyarah2 ku dlu.........alam kerja lagi lebih mencabar dariada alam kerja.....hehehh tu lah yg ak alami sekarang...bnyak bende nak kne fikir....ermmmm......yg penting ak tak leh mengeluh....=) kerna baru ku sedar erti kehidupan..tak semudah yang difikirkan.....

Sunday, April 11, 2010

~~ ISTERI SOLEHAH BIDADARI RUMAHTANGGA~~

Asma' binti Kahariyah Fazari diriwayatkan telah berkata kepada puterinya dihari pernikahan anaknya itu:



"Hai anakku, kini engkau kan keluar dari sarang di mana engkau dibesarkan. Engkau akan berpindah ke sebuah rumah dan hamparan yang belum engkau kenal dan berkawan pula dengan orang yang belum engkau kenali. Itulah suamimu.


Jadilah engkau tanah bagai suamimu (taati perintahnya) dan ia akan menjadi langit bagimu (tempat bernaung).


Jadilah engkau sebagai lantai supaya ia dapat menjadi tiangnya. Jangan engkau bebani dia dengan pelbagai kesukaran kerana itu akan memungkinkan ia meninggalkanmu.


Janganlah engkau terlampau menjauhinya, agar ia tidak melupaimu.Sekiranya dia menjauhimu,maka jauhilah dia dengan baik.


Peliharalah suamimu itu dengan baik. Jagalah mata, hidung dan anggotanya yang lain.


Janganlah kiranya suamimu itu akan mencium sesuatu darimu melainkan yang harum. Jangan pula ia mendengar sesuatu darimu melainkan yang enak dan janganlah ia melihatkan melainkan yang indah sahaja pada dirimu."


Kalau wanita ingin menjadi isteri yang baik, dipihak lelaki juga berhasrat memiliki wanita yang begitu. Mereka (para suami ) ingin benar punya isteri yang menyambut kepulangan dari tempat kerja dengan wajah yang manis dan ceria, senyum menawan, pakaian yang bersih dan wangi dan rumahtangga pula berada dlm keadaan bersih kemas dan terurus. Bila mata sedap memandang, tenang dan damailah hati suami.


Bukan itu saja suami juga bercita-cita memiliki seorang isteri yang boleh menjadi penghibur dirinya, boleh berkongsi masalah dengannya,faham apa yang disenangi,tahu mengambil hati suaminya disamping boleh memberi layanan- layanan yang menyenangkan dan mengembirakan suami. Itulah wanita idaman setiap lelaki. Pendek kata bagaimana lelaki akan dilayan oleh bidadari di syurga kelak begitu jugalah keinginan lelaki berhajatkan layanan dari seorang isteri seorang bidadari rumahtangga. Oleh sebab itu dikatakan rumahtangga yang bahagia itu ialah syurga tentulah ada bidadarinya. Siapa lagi kalau bukan isteri yang solehah yang layak menyandang gelaran bidadari dunia.


Isteri yang solehah kan berusaha memberi wajah jernih pada rumahtangga. Kasihsayang yang lahir adalah ahasil dari masing-masing hendak mencari keredhaan Allah, bukannya dorongan nafsu semata-mata.Masing-masing suami isteri meletakkan Allah dan akhirat yang lebih besar dan utama.


Isteri yang solehah tidak terasa hina menjadi pelayan suami, malah sebaliknya rasa bangga dan bahagia kalau boleh melakukan tugas-tugas itu dengan baik dan sempurna. Gembira kerana yakin dengan janji Allah sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w yang bermaksud:


"Apabila seorang perempuan mencuci pakaian suaminya,maka Allah mencatat baginya seribu kebaikan dan mengampuni dua ribu kesalahan dosanya, bahkan segala sesuatu yang disinari oleh matahari memohon ampun baginya serta Allah mengangkat seribu darjat baginya."


"Wahai Fatimah, setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti,Allah akan membina tujuh parit antara dirinya dengan api neraka. Jarak antara parit itu ialah sejauh bumi dangan langit."


"Wahai Fatimah,setiap wanita yang berair matanya ketika memotong bawang untuk menyediakan makanan keluarganya, Allah akan mencatit untuknya pemberian sebanyak yang diberi kepada mereka yang menangis kerana takutkan Allah."


Siapa yang tidak mahu kemuliaan ini hanya dengan melakukan tugas yang ringan?Seorang isteri yang solehah akan sentiasa mencari-cari jalan untuk menyenangkan hati suami dan menutupi ruang-ruang untuk menyusahkan dan mencurigakan suami terhadap dirinya. Dia tidak akan membimbangkan suaminya terhadap dirinya. Maruah dirinya sebagai seorang isteri senantiasa dipelihara dan dijaga kerana itu juga yang menjadi syarat untuk dia mendapat keredhaan Allah dan keselamatan di akhirat nanti.Setiap rumahtangga yang dihuni oleh isteri yang solehah bererti rumahtangga itu telah memiliki perbendaharaan yang termahal di dunia dan di sisi Allah rumahtangga itu mendapat perhatianNya.


Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :


" Seorang wanita yang solehah itu lebih baik daripada seribu orang lelaki yang tidak soleh dan seorang perempuan yang berkhidmat melayan suaminya selama seminggu maka ditutuplah daripadanya tujuh pintu neraka dan dibukakan lapan pintu syurga dan dia bebas masuk dari pintu mana yang disukainya tanpa hisab."


Isteri solehah biasanya menjadi milik lelaki yang soleh. Tetapi ada juga ketikanya isteri solehah bersuamikan lelaki yang toleh (jahat). Bolehkan kedamaian dan keamanan wujud dalam rumahtangga bilamana suami kufur dengan Allah dan buruk akhlak terhadap isterinya?. Isteri yang menghadapi persoalan begini boleh tertekan jiwanya. Ada yang tidak sabar dengan kerenah suami hingga tidak terfikir cara lain untuk menyelamatkan jalan hidup yang dipilihnya melainkan berpisah saja dari suami.


Dalam hal sebegini, si isteri perlu banyak bersabar dan selalu bermunajat pada Allah. Ingatlah mungkin kesusahan yang kita hadapi adalah ujian dari Allah s.w.t. Ada dua maksud Allah mendatangkan ujian iaitu pertamanya ujian itu didatangkan sebagai penghapusan dosa dan keduanya untuk peningkatan darjat disisi Allah.


Jadi jika kita boleh bersabar maka terhapuslah dosa-dosa yang lalu. Sebaliknya tidak mustahil juga itu merupakan peningkatan darjat dari Allah. Kalau tidak diuji, mungkin hati kita akan terpaut benar dengan suami, menyayangi suami lebih dari Allah. Jadi untuk melihat sama ada kita membesarkan suami atau membesarkan Allah maka Allah timpakan ujian itu. Kalau benar hati sayang dan takut pada Allah tentu isteri tidak teragak-agak untuk bertindak membesarkan dan menyayangi Allah daripada suaminya sendiri.


Ingatlah, sejahat-jahat suami kita, tidaklah dia lebih jahat daripada Firaun, sedangkan isteri Firaun, Siti Asiah boleh bersabar menghadapi kesombongan dan keangkuhan Firaun sehinggakan Siti Asiah disenaraikan oleh Allah termasuk di dalam barisan antara wanita-wanita solehah yang dijamin syurga.


Oleh itu kalau suami kita masih belum diberi petunjuk janganlah kita jemu untuk memujuk dan mentarbiah, berlaku baik dan paling penting mohon dan bermunajatlah kepada Allah agar Allah mengubah hatinya untuk tunduk pada perintahNya.


Rasulullah s.a.w pernah bersabda :


"Wanita yang taat akan suaminya semua burung-burung diudara, ikan-ikan di air, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana ia (isteri) masih taat pada suaminya dan diredhai (serta menjaga sembahyang dan puasanya).





Monday, April 5, 2010

~~Sekilas terdetiknya dalam hati....~~

Ya Allah,
jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang
yang melabuhkan cintanya pada-Mu,
agar bertambah kekuatan ku
untuk menyintai-Mu.


Ya Rabbi,
jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
yang hatinya bertaut pada-Mu,
agar tidak aku terjatuh
ke dalam jurang cinta nafsu........

Ya Rabbul 'Izzati
jika aku rindu
rindukanlah aku pada seseorang
yang merindui syahid di jalan-Mu

Ya Rafi'
jika aku menikmati cinta hamba-Mu,
janganlah kenikmatan itu
melebihi nikmatnya bermunajat kepada-Mu.....

Ya Mu'iz
jika aku jatuh hati pada hamba-Mu
jangan biarkan aku terjatuh dalam perjalanan
menyeru manusia kepada-Mu......
Ya 'Azim
jika aku merindui hamba-Mu
jangan biarkan aku melampaui batas
sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
dan rindu abadi hanya kepada-Mu.....



Saturday, March 27, 2010

~~ LeLaki ~~

Dulu,
Bila disebut lelaki,
Wanitanya mendongak megah,
Lelaki kami Asadullah, Saifullah,
Tokoh ramai tak terkira,
Kini,
Bila Disebut lelaki,
Wanitanya menunduk lemah,
Tokoh kami sedikit sekali,
Ramainya, boneka Yahudi.
Dulu,
Bila disebut lelaki,
Wanitanya tenang di hati,
Lelaki kami menjaga dan melindungi,
Kini,
Bila disebut lelaki,
Wanitanya mahu cabut lari,
Lelaki khianat, perogol bersiri.
Dulu,
Bila seorang wanita teraniaya,
Sepasukan kuda putih membela,
Al-Mu’tasim kebanggaan wanita.
Kini,
Ribuan wanita suci dipenjara,
Fatimah diperkosa minta dibela,
Lelaki tunduk tak bertenaga.
Dulu,
Bila wanita di bawah jagaannya,
Lelaki memagari sehabis daya,
Tiada siapa berani menggoda,
Kini,
Bila wanita di bawah jagaannya,
Lelaki tak kisah auratnya terbuka,
Wanitanya dibiar bebas, binasa.
Dulu,
Lelaki menggadai harta dan nyawa,
Untuk mengangkat kemuliaan agama,
Kini,
Lelaki menggadai ketinggian agama,
Demi nafsu,dunia dan seisinya.
Dulu,
Lelaki bermatian mencipta sejarah,
Kental berjihad, tekun berdakwah,
Kini,
Lelaki hanya menyanjungi sejarah,
Diri bermalasan, tenaga tak dikerah.
Dulu,
Lelaki memperjuangkan deen dan ummah,
Al-Farouq, Zunurian mati terbunuh,

Kini,
Lelaki memperjuangkan diri dan kroninya,
Hingga sanggup membunuh.

Dulu,
Lelaki bersatu menghadapi musuh,
Angkatannya kuat dan teguh,
Kini,
Lelakinya berpuak dan berpecah,
Sesama sendiri saling bertelingkah.

Kembalilah lelakiku,
pada kelelakianmu,
Kami rindukan lelaki dulu,
Acuan Madrasah Rasul,

Thursday, March 25, 2010

~~ ISTIMEWANYA WANITA...

" Wanita yang memerah susu binatang dengan "Bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan."
" Wanita yang menguli tepung gandum dengan "Bismillah" Allah akan berkatkan rezekinya."
" Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti menyapu lantai di Baitullah"
" Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan membinakan 7 parit di antara dirinya dengan api neraka, jarak di antara parit itu ialah sejauh langit dan bumi,"
" Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utas benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat."
" Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang yang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas takhta di Hari Akhirat."
" Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan dibuatnya pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatatkan baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian."


" Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya, menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkansebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya."


" Sabda Nabi S.A.W: "Ya Fatimah, barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya Sakaratul Maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman-taman Syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat."


Ciri-Ciri Wanita Solehah:

Sabda Rasulullah s.a.w ; orang yang paling sempurna di antara mereka yang beriman ialah yang paling baik budi pekerti, dan yang terbaik di antara kamu ialah mereka yang paling baik terhadap keluarga. (riwayat Al-Tarmizi)

Mentaati dan menyenangkan hati ibu
Perempuan yang menjaga agamanya adalah satu keuntungan
Mentaati suami dan menjaga kehormatan diri ketika ketiadaan suami (bagi yang telah bersuami)
Kesederhanaan dan kemurnian merupakan sebahagian daripada iman
Tidak menceritakan keaiban suami kepada orang lain (bagi yang telah bersuami)
Wanita disuruh menutup kecantikannya kecuali kepada suami, saudara terdekat, pembantu rumah dan kanak-kanak yang belum mengerti tentang seks
Kesopanan adalah sebahagian dari iman dan iman itu tempatnya di syurga (riwayat Ahmad dan Al-Tarmizi)


"Menetaplah di rumah dan janganlah mempamerkan perhiasan dan kecantikan kamu kepada orang-orang asing seperti mana wanita jahiliah (surah Al-Ahzab:33)
Menjaga pergaulan di antara lelaki dan wanita.....


~~ WANITA MEMPUNYAI 9 NAFSU DAN 1 AKAL~~

Perempuan adalah sebahagian daripada lelaki kerana ia dicipta daripada tulang rusuk lelaki sebelah kiri. Ia dikurniakan dengan 9 nafsu & 1 akal. Kelemahan perempuan adalah lebih menurut kepada naluri berbanding menggunakan akalnya. Lelaki dikurniakan 9 akal & nafsu. Namun, lelaki mudah terpedaya dengan godaan perempuan.
Yang menjadi persoalan, mengapa lelaki yang mempunyai 9 akal masih lagi tewas bila digoda oleh perempuan????....
Ini kerana perempuan adalah penggoda profesional!!!! Dalam al-Qur'an sendiri ada menyatakan Siti Hawa berjaya memujuk Nabi Adam supaya makan buah larangan yang mana pada mulanya iblis tidak berjaya memujuk Nabi Adam. Selain daripada itu, anak Nabi Adam bergaduh kerana berebut perempuan. Nabi Yahya dibunuh kerana fitnah perempuan. Hang Tuah & Hang Jebat bergaduh kerana perempuan. Ramai lelaki pergi ke dangdut kerana tarikan perempuan GRO. Orang lelaki tambah cawangan lagi 1 kerana godaan perempuan. Banyak duit lelaki habis kerana perempuan. Banyak sebab yang dilakukan di dunia ini oleh lelaki disebabkan oleh perempuan.

~~FINAL~~

~~ ernnm,lagi dua minggu nak final......Doakan ana ye...~~

~~Ustaz Ku~~

Disini aisya nak kongsi kisah dimana kisah ustaz aisyah…Jom baca….pasti sahabat2 semua kagum dengan semangat yang ada dalam diri seorang lelaki yang mahu buat yang terbaik untuk agama, rumah tangganya,isteri dan anak2nya…..bermulanya al-kisahnya….

Katanya, apabila seseorang insan mengabaikan tanggungjawab terhadap agama, dia akan mengabaikan rumah tangga kerana jiwa yang kosong.
"Ketika kita jauh daripada Allah, iblis yang suka umat manusia bercerai berai akan menghampiri dan melalaikan kita daripada tanggungjawab terhadap keluarga," katanya.
Lebih kurang tiga minggu yang lepas saya membawa isteri ke 'Mahkota Medical Centre', dia mengadu kepada saya kepalanya pening, rasa mual dan badanya lenguh-lenguh. Saya tanya dia"mengandung kot?" Dia kata tak ada. Oleh kerana 2-3 hari macam tu saja,saya bawak dia jumpa doktor dan ternyata.... isteri saya mengandung dua bulan. Emmm saya dah agak dah.Maka bermulalah cerita baru dan haluan sejarah masa depan akan pastinya berubah lagi.
Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum ini senang baginya, termasuklah bau badan saya. Morning sickness yang teruk sekali bagi isteri saya.Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa. Makan tak boleh, minum tak nak, apa pun tak nak. Adakalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur, kadang-kadang tu asyik nak tidur saja. Selesai saja solat Isyak dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidur kat luarlah sebab dia tak boleh bau badan saya. Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu, sekarang ni dah boleh tidur dengan saya dan saya sudah tahu macamana nak elakan insomnia yang dialaminya, iaitu dengan membaca Al-Quran sehingga isteri saya terlelap.Memang kebiasaan sebelum mengandung pun saya akan membaca Al-Quran diatas katil di sisi isteri sebelum tidur sehinggalah dia terlelap.
Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinya sebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalam kandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itu sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap dengan janin dalam perutnya. Perkara yang mula-mula saya ceritakan padanya ialah tentang tauhid. Saya bermula dengan kitab pertama yang saya pelajari dahulu iaitu kitab 'Kasyaful Mahjub'. Mungkin ada pembaca yang berkata saya terlalu ghairah, kebarangkalian untuk janin survive masih tipis. Tapi mana ada ayah yang tak berharapan. Segarang-garang harimau pun tak makan anak, apatah lagi saya. Apa yang akan berlaku pada kemudian hari adalah diluar bidang kuasa saya. Siapa saya untuk mempersoalkanya.
Saya bercerita kepadanya tentang Allah, zat, sifat, asma, afal. Dan cerita itu kembali bercerita kepada diri saya. Ada yang menghantar email dan bertanya bagaimana mahu mensihati anak agar tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan rapat dengan kita.Tak kiralah anak, isteri atau suami. Bagaimana?


1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(sub conscius mind) adalah paling optimum ketika ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).
2.Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke ubun - ubun orang yang ingin anda nasihati.
3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah ke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam hati dan jangan putuskan zikir anda.
4. Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkan berselawat, banyak bersabar.
Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda
5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan anda berjaya dengan kaedah ini.
Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An Nu'man), seseorang pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah. "Tuan, bagaimanakah tuan mendidik Hanafi sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam Abu Hanifah "Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia dilahirkan". Kalau didengar pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang belum dilahirkan sudah di didik. Namun apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga sudah di didik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari kandungan lagi. Saya beri anda satu logik akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri.
Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang membesar dalam perut isteri saya. Saya sentiasa berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Saya nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh Luqman Al Hakim kepada anaknya. Saya bacakan kisah para rasul, para nabi,wali songo, tujuh wali melayu kepadanya. Cuma isteri saya menasihati agar suara saya tidak terlalu kuat, bimbang didengar oleh jiran, apa pula kata mereka nanti.
Dalam kepekatan malam, isteri saya sudah pun nyenyak dibuai mimpi. Saya baru selesai membaca surah yasin disisi isteri hingga dia terlelap. Saya kehalaman rumah, mahu merenung langit malam, satu-satunya hobi saya semenjak kecil semenjak di rumah anak-anak yatim piatu, saya bawa hingga kini. Langit agak terang dan bersih. Saya bersandar dibangku marmar. Kalau isteri saya sihat pastinya dia menemani saya disini, kami akan bercerita tentang segala-galanya, tentang masa depan, tentang anak, tentang cinta, tentang tuhan.
Saya terus merenung langit malam, saya anak yatim piatu yang ditinggalkan ditengah padang rumput,sehingga sekarang tidak diketahui siapa ibu ayah saya. Kini saya akan menjadi ayah. Bermula dari saya akan wujud salasilah keturunan yang baru.Saya bertekad dalam hati, Insyallah jika anak ini lahir, dia tidak akan saya biarkan membesar seperti saya. Dia tidak akan saya biarkan menagih kasih dirumah kebajikan.Dia tidak akan melalui zaman pahit seperti saya. Dia tidak perlu dibohongi yang teddy bear adalah'mama'nya seperti saya. Air mata ini mengalir lagi. Mudah benar ia tumpah.Oh! janganlah tumpah lagi.Sudah terlalu banyak tertumpah.Kalau mahu tumpah biarlah ketika sujud menyembah ilahi.Pesan guruku air mata lelaki jangan ditumpahkan sia-sia.
Saya tidak mahu terus melayan perasaan,segera saya kuncikan pintu dan ke kamar tidur.Isteri saya telah pun nyenyak dibuai mimpi.Inilah 'bintang timur' dalam hidup saya. Ia sentiasa bersinar cemerlang dalam hidup saya,memberi harapan,keyakinan,kesetiaan dan cintanya kepada saya.Insyallah tidak lama lagi,akan muncul 'bintang timur kecil' dalam hidup saya. Saya sayang dan cinta isteri dan anak saya….

Haa,itulah alkisahnyerrr...hehehehe...Ape perasaan korang???? Semoga ilmu yang ada ni kita dapat kongsi same2 ek......

Thursday, March 4, 2010

Tugas tugas dan kewajipan Lelaki Soleh........

Ini sekadar pengetahuan untuk korang.....

1. Mencari nafkah ( belanja hidup)
2. Berjihad Fisabilillah.
3. Melindungi dan membela kaum yang lemah dan tertindas.
4. Memimpin, mendidik dan berlaku adil terhadap isteri.

1. MENCARI NAFKAH.......... Tugas mencari nafkah diberatkan kepada kaum Lelaki kerana kelebihan dalam penciptaannya yang berupa kekuatan fizikal dan akal fikirannya. Oleh itu Lelaki mampu untuk bekerja keras untuk mencari nafkah, memberi perlindungan dan pertahanan maruah kehidupannya terutama kepada keluarga, agama, bangsa dan agamanya. Inilah sebabnya lelaki diangkat menjadi pemimpin bagi kaum wanita. Oleh itu, seorang lelaki muslim, lelaki dan suami yang soleh, tidak akan melalaikan tugas ini. Ia wajib bekerja menurut apa sahaja kemampuannya. Dalam melaksanakan tugas ini, dia haruslah MEMBETULKAN NIATnya iaitu ikhlas untuk mencari keredhaan Allah swt. Dia tidak akan merasa MALU untuk melakukannya sebaliknya gembira dan berbangga terhadap pekerjaannya lebih lebih lagi perkara yang halal.
Lelaki soleh tidak akan lupa untuk mengingati hari akhirat tetapi menjadikannya sebagai tujuan yang utama. dia bekerja didunia untuk mencari keuntungan di akhirat, bukannya mengejar keduniaan semata-mata. Dengan cara ini, usahanya akan sentiasa berhasil dan berjaya didunia dan akhirat. Seperti kata ulama Salaf yang bermaksud; Wahai anak Adam! Juallah duniamu dengan akhirat, maka engkau akan UNTUNG semuanya, tetapi jangan engkau jual akhirat dengan dunia, maka engkau akan RUGI semuanya.
" Bagi orang orang yang telah mengerjakan kewajipan agamanya dengan baik, kemudian terasa penat dan letih pada malamnya, sehingga tidak dapat mengerjakan amalan amalan sunnah, maka Allah dan RasulNya memberikan jaminan dengan ampunan sepanjang malam yang dilaluinya dengan tidur yang nyenyak".
Inilah antara ganjaran yang akan dikurniakan kepada lelaki soleh yang mencari nafkah dengan bersungguh sungguh. Terdapat dua cara orang berusaha mencari nafkah seperti yang dianjurkan oleh ISLAM.
Pertama: Hendaklah ia tidak melalaikan tugasnya terhadap Allah swt. dan janganlah ia meninggalkan nilai nilai yang LUHUR.
Kedua : Hendaklah dilakukan dengan cara yang halal, bersih dan tidak membawa apa apa kemudaratan kepada orang lain dan tidak pula bertentangan dengan peraturan-peraturan umum.
Antara cara cara pencarian harta yang diharamkan oleh Islam ialah:
1. Riba,
2. Perjudian dan perdagangan minuman keras,
3. Berlaku penipuan dalam penimbangan dan penukaran barang,
4. Mencuri
5. Memakan harta orang lain dengan cara yang bathil seperti yang diterangkan
dalam surah An Nisa 4, ayat 29.

2. BERJIHAD FISABILILLAH Jihad merupakan amal yang paling utama dan puncak ketinggian Islam. Tidak ada satu pun amalan soleh yang dapat menandingi Jihad. Orang soleh tidak sedikit pun merasa gentar dan takut apabila berjuang menegakkan agama Allah sebaliknya sentiasa tersenyum bangga menjadi seorang Pegawai Allah dengan gelaran paling indah iaitu MUJAHIDIN. Inilah yang dimaksudkan dengan lelaki soleh, yang mana pekerjaan utamanya membunuh atau terbunuh. Jika tidak terbunuh, maka ia mesti membunuh. Tidak terdapat alternatif lain kecuali satu antara dua 'YUQTAL AU YAGHLIB' yakni TERBUNUH atau MENANG.
3. MELINDUNGI DAN MEMBELA KAUM YANG LEMAH DAN TERTINDAS
Sememangnya sejak akhir-akhir ini golongan kafir senantiasa mencari peluang untuk menindas dan menakhluki negara-negara serta umat- umat Islam. Orang orang yang soleh haruslah peka dan bersedia untuk bertindak balas supaya umat-umat Islam tidak akan ditindas dengan sewenang-wenangnya oleh golongan tersebut.
" Wahai lelaki soleh...! tugas dan tanggungjawabmu bukanlah ringan, bayangkan langit dan gunung tidak mampu membawanya. Kamu sajalah yang akan tampil dan mampu menyelesaikan persoalan besar ini. Orang orang yang lemah dan sedang tertindas sentiasa menanti kehadiranmu. Mereka berdoa agar kamu segera tiba untuk menjadi pembela dan penolong bagi mereka."
Inilah laungan yang senantiasa terdengar daripada golongan golongan yang tertindas dan mengharapkan bantuan. Oleh itu lelaki yang soleh haruslah memainkan peranannya sebagai pembela agama sama ada secara langsung ataupun tidak langsung demi untuk mengekalkan kedaulatan agama Islam
4. MEMIMPIN DAN MENDIDIK ISTERI......
1. Mengajar dan membimbing dengan cara yang baik sehingga isteri isteri yang tidak solehah menyedari akan kesilapannya dan menukar cara hidupnya menjadi isteri solehah.
2. Menangani isteri yang bodoh dan keras kepala dengan bijaksana sehingga dia menyedari hakikat yang sebenarnya dan bersedia mengubahnya.
Demikianlah cara cara yang telah digariskan oleh Islam untuk mengatasi masaalah ketidaksesuaian suami isteri dalam kehidupan rumah tangga. Apabila menghadapi sebarang kesulitan, lelaki soleh tidak akan cepat melatah dan bertindak menurut nafsu dan perasaan semata-mata tanpa mengambil kira perasaan orang lain. Lelaki soleh akan bertindak dengan cara yang lebih effisien dan bijaksana dan senantiasa memohon petunjuk dari Allah swt. Dengan ini kebahagiaan rumahtangga akan dapat dikekalkan buat selama lamanya. Berlaku baik terhadap isteri Suami yang soleh akan sentiasa maenjaga kebajikan keluarganya terutama isterinya. Ia senantiasa menjaga hati dan perasaan pasangannya dan sentiasa menggembirakan isterinya. Mereka juga akan bertanggungjawab dalam menguruskan urusan rumahtangga, dan bekerjasama dengan isterinya.
Sabda Rasulullah: Orang yang terbaik diantara kamu adalah orang yang terbaik terhadap isterinya, dan aku adalah orang yang terbaik diantara kamu terhadap isteriku. ( HR Ibnu Majah )
Tauladan Rasulullah Dalam kehidupan berkeluarga.......
A: Keadaan beliau sebagai suami dan ayah
B: Kebiasaan beliau di tengah kehidupan bekeluarga
C: Cinta kasih beliau terhadap isteri dan anak.

Wassalam.



Tuesday, March 2, 2010

~~ SIAPAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN LELAKI SOLEH..~~

Lelaki Soleh dapat di definisikan sebagai seorang lelaki muslim yang beriman (mukmin), bersih dari segi zahir dan batinnya, mengambil makanan yang bersih dan halal(bukan dari sumber yang haram)serta sentiasa berusaha menjauhkan dirinya dari perkara perkara yang akan mendorong kearah maksiat dan menariknya ke jurang NERAKA yang amat dalam. Lelaki soleh juga ialah seorang lelaki yang sentiasa taat kepada Allah swt. dan RasulNya walau dimana sahaja mereka berada dan pada bila bila masa sahaja. Kesolehan dan keimanan seseorang tidak dapat dilihat dan diukur dari segi lahiriah semata mata kerana ianya adalah berkait rapat dengan masalah AKIDAH dan KEYAKINAN, kepada siapa dia menyerah keyakinan dan ketaatan dan sebaliknya. TAUHID merupakan dasar tertinggi dalam kehidupan yang harus sentiasa dipelihara kerana apabila tauhid tidak betul dan sempurna, maka seluruh amalan yang dilakukan adalah sia-sia sahaja. Apabila telah jelas kepada siapa kita memberikan perwalian dan terhadap pihak mana kita menolak kepimpinan, barulah Tauhid akan menjadi kenyataan dan berdiri dengan tegaknya dalam jiwa seseorang. Oleh yang demikian, jelaslah bahawa kesolehan seseorang lelaki itu tidak dapat dinilai dari segi lahiriah semata-mata. Ianya adalah lebih jauh dan mendalam dari itu senua. Antara hal-hal yang harus dilihat dan dikaji pada setiap individu muslim ialah perkara-perkara yang bersangkutan dengan keyakinan, tujuan dan pandangan hidup serta cita-cita dan jalan hidup seseorang itu.

KRITERIA-KRITERIA LELAKI SOLEH SEPERTI YANG DIMAKSUDKAN OLEH AL QURAN DAN AL HADIS.....

1. Sentiasa taat kepada Allah swt dan Rasullulah saw.
2. Jihad Fisabilillah adalah matlamat dan program hudupnya.
3. Mati syahid adalah cita cita hidup yang tertinggi.
4. Sabar dalam menghadapi ujian dan cabaran dari Allah swt.
5. Ikhlas dalam beramal.
6. Kampung akhirat maejadi tujuan utama hidupnya.
7. Sangat takut kepada ujian Allah swt. dan ancamannya.
8. Selalu memohon ampun atas segala dosa-dosanya.
9. Zuhud dengan dunia tetapi tidak meninggalkannya.
10. Solat malam menjadi kebiasaannya.
11. Tawakal penuh kepada Allah taala dan tidak mengeluh kecuali kepada Allah swt
12. Selalu berinfaq samaada dalam keadaan lapang mahupun sempit.
13. Menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin dan ukhwah diantara mereka.
14. Sangat kuat amar maaruf dan nahi munkarnya.
15. Sangat kuat memegang amanah, janji dan kerahsiaan.
16. Pemaaf dan lapang dada dalam menghadapi keboduhan manusia, sentiasa saling koreksi sesama ikhwan dan tawadhu penuh kepada Allah swt.
17. kasih sayang dan penuh pengertian kepada keluarga.
Selain daripada ciri-ciri diatas, orang orang yang soleh juga merupakan insan insan yang senantiasa mendapat ujian dan cubaan daripada Allah swt. setelah para nabi nabi dan orang orang yang mulia. Mereka menghadapi segala ujian tersebut dengan hati yang tabah dan tetap teguh dalam keimanan serta pendirian. Mereka tidak mudah menyerah kalah dari keganasan dan tekanan musuh.

~~ Peringatan buat sahabat...

Kubur itu gelap, cahayanya  ialah Laa Ilaaha IllalLah.
Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah  dacing, dan kalimah ini
di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat  lagi nilai kalimah 'LaailaahaillalLah' ini.
Rasulullah saw. bersabda  (mafhumnya):
"Wahai manusia! Ucaplah 'LaailaahaillalLah',kamu pasti  berjaya!"

 Marilah  kita ucapkan kalimah ini:
"Laa ilaaha illallah!" x 10
Supaya kalimah ini tetap di Hati…InsyaAllah.

Monday, March 1, 2010

~~Hargailah isteri anda......


Assalamualaikum......buat semua.....disini Aisyah nak kongsi2 ilmu sikit....sekadar pengetahuan untuk korang yang akan bakal menjadi Suami,isteri atau pun Ibu bapa anak-anak tuk generasi akan datang....


Mulianya  seorang isteri disisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang  bergelar isteri
ini pada keluarga, suami dan anak-anak
Rugi dan  binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri
mereka kerana  isteri inilah yang akan membantu

 mereka di akhirat kelak.
Biarlah buruk  mana isteri anda,
sayangilah mereka.....

Beruntungnya seorang  wanita yg ada rahim ini

ialah dia bekerja dengan Tuhan...
jadi 'kilang  ' manusia.
Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh...
7  sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang
tetapi Allah anggap  diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.
Cuti bersalin juga sehingga 60  hari.
Cuti ini bukan cuti suka hati
tapi cuti yang Allah beri  sebab dia bekerja dengan Allah.
Orang lelaki tak ada cuti dari  sembahyang.. .
sembahyang wajib baginya dari baligh

sehingga habis nyawanya.

Satu lagi berita gembira untuk wanita,
Sepanjang  dia mengandung
Allah sentiasa mengampunkan dosanya,
Lahir saja bayi  seluruh dosanya habis.
Inilah nikmat Tuhan beri  kepada wanita,
jadi kenapa perlu takut nak beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah.
Seandainya  wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap
mati syahid, Allah  izinkan terus masuk Syurga.
Untuk orang kafir dia tak dapat masuk  Syurga tapi
Allah beri kelonggaran siksa kubur.
Untuk peringatan semua wanita yang bersuami
seluruh  kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala
tetapi dosa-dosa suami  dia tak tanggung.

Diakhirat nanti seorang  wanita solehah akan
terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia  
terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari.
Contohnya  bila dia redho suaminya pergi berjemaah di masjid
atau ke majlis ilmu,  bersedekah.. ganjaran Allah keatasnya jua..

Bila dia lihat suaminya  tengah terhegeh-hegeh di titian
Sirat dia tak nak masuk syuga tanpa  suaminya,
jadi dia pun memberi pahalanya kepada
suami untuk lepas  masuk syurga.
Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan
isteri  boleh bantu tambah lagi di akhirat.
Kalau  seorang isteri asyik merungut,mulut selalu muncung
terhadap suami dia  tak akan dapat pahala extra ini.

Manakala  suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan
diluar rumah,  segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik
dia akan tanggung  ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain..
Dinasihatkan kepada semua  wanita supaya faham akan syariat
Allah agar tidak derhaka denganNya.  

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki.
Dia  bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak
kaki. Dia  dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir
kepada  kamu(lelaki) ,lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan
wanita,dekat  dengan hati lelaki untuk disayangi.

"Wahai Tuhan...
ku tak layak ke syurgamu  ...
namun tak pula aku sanggup ke nerakamu...
kamilah hamba yang  mengharap belas darimu ...
"Ya Allah...
jadikanlah kami hamba2  mu yang
bertaqwa ..

ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami,
dosa  semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal  dunia"......

Tuesday, February 23, 2010

~~ Cuti BeRAkhiR...~~

Assalamualaikum pembuka bicara buat tetapan sahabat2  budiman  yang di sayangi sepenuhnya kerana Allah SWT…sudah sekian lama tidak membuka blog ni….            Al maklum lah seminggu balik kampung jumpe famly…besssssssttttttt sangat2……..rindu kat adik fifi yang banyak celoteh tu…aku suke melayan adik aku sorang ni….ske tanya berbagai2 soalan yang membuatkan aku tersenyum bila aku teringat kt die kadang2 soalan tak kita terfikir..ade betulnya...hehehehe….akak doakan moga adik kan jadi seorang huffaz yang terbaik suatu hari nanti....dan penjaga amalan yang baik….Amin…
Sahabat semua ape khabar….Aisya disini nak kongsi sesuatu dengan korang….hehehehe
Aisyah tertarik sangat nak tahu tentang bidadari syurga…..bila aisyah tahu serba sedikit tentang bidadari syurga terasa ….wah!!! tak tahu nak cakap mcm mane…..sampaikan aisyah cari ilmu pengetahuan tentang bidadari syurga tu sampai sekarang….aisyah belek2 buku2 kat umah …suruh umi cerita…kawan2 cerita…..dan yang paling aisyah terharu, ada seorang hamba Allah yang menghadiahkan kat Aisyah sebuah buku Biadari Syurga…..Terima kasih tak terhingga….Aisyah sangat menghargai…….Aisyah pun ada cita2 nak jadi Bidadari di syurga….Insyaallah…..yang aisyah tahu…..Seorang isteri yang baik dapat menjadi Bidadari di Syurga bagi Suaminya….Wah!!! untung kan wanita….Wahai sahabat Ku, betapa mulianya wanita…jangan lah sesekali menjatuhkan maruahmu ….Aku sayang diri ku dan aku sayang dirimu wahai sahabat2 Ku…..
Di sini aisyah nak cerita kisah DUA BIDADARI SYURGA….Bismillahirahmanirahim…
Bertanya si adik kecil pada sang bidadari berwajah manusia…
“wahai kakakku, kenspsksh lemah sungguh kaum hawa itu,asyik berteman tangis dan sendu sahaja.”
Lalu berbicara si bidadari berwajah manusia;
“Wahai adikku. Bukan wanita itu lemah dek kerana tangis dan sendunya. Tetapi disitulah wahai adikku, kekuatan utuh tak ternilai andai pandai digunakan sebaiknya . tangis sendunya wanita itu wahai adikku, bisa meleburkan ego seorang lelaki…menjadi izzah yang paling gah bahkan lebih gah dari egonya seorang lelaki.kerana sendu rayunya wanita itu, Musa a.s terselamat dari kekejaman  Firaun. Duhai adikku,lembut wanita itu bukan lemah tapi senjata. ”
Si adik tidak berpuas hati. Lalu dipertilaikan lagi…
“Namun wahai kakakku,wanita itu fitnah dunia ”
Tersenyum sang bidadari yang berwajah manusia.
“Pernahkah adikku mendengar pesanan illahi pada hambanya?? Wahai para lelaki yang beriman,tundukkkan lah pandangan mu. Lalu Allah SWT berfirman lagi,antaranya bermaksud Wahai para wanita yang beriman tunduklah pandangan mu dan tutuplah auratmu. Lantas cuba adik nilai, pada siapa terlebih dahulu  Allah dahulukan pesanannya?? Pada hamba yang digelar ar-Rijal. Kerana andai sang lelaki menjaga pandanagnnya,maka tedak mungkin akan terlihat akan wanita yang menjadi fitnah pada dirinya. Dan tidak Allah lupakan pesanan buat wanita, agar memelihara auratnya kerana disitulah kehormatannya. Sesungguhnya para wanita-wanita syurga bergelar Hurun ‘Ain itu, mereka tidak memerlihatkan diri mereka kecuali pada [ara suami mereka sahaja. Dan mereka dikatakan wanita-wanita yang suci. Namun…, wanita yang beriman itu, kata Rasulullah SAW,lebih tinggi martabatnya!! Bukan fitnah semata-mata jikalau ar-Rijal dan an-Nisa’ sama-sama mematuhi pesanan Illahi itu!!  Sesungguhnya wanita yang solehah itu lebih baik daripada ribuan lelaki yang soleh 
Adik masih tidak puas hati…
 “Tapi kakakku kenapa wanita itu menjadi peragaan?? Tidakkah mereka berasa malu??”
Sang bidadari yang berwajah manusia menguntum senyuman penuh makna, Adus, semakin terasa mendalam kasih sayang pada penghuni jannah ini!
“Wahai adikku sayang, Al-Haya’ itu ada dalam diri setiap insan. Wujudnya seiring dengan nafas insani. Dan al- Haya’ itu pakaian iman . Pada diri wanita itu, indah al-Haya sebagai pembenteng diri. Namun apabila al-Haya itu lebur, imannya runtuh. Kenapa mereka merelakan diri menjadi peragaan?? Kerana mereka sebenarnya paranoid. Merasakan diri tidak cukup menarik…merasakan  belum cukup lagi dunia melihat diri mereka…mereka sebenarnya golongan yang kalah dari segi psikologi.Namun adikku…,Wanita solehah itu pasti melindungi diri mereka dari perbuatan murahan itu. ”
Adik menggaru-garu kepala.
“Jadi  kakak,masih ada wanita yang solehah di muka bumi ini??? Bagaimana  hendak adik kenali mereka ??”
“ Wahai adikku, Di zaman Rasulullah, diperintahkan wanita-wanita yang beriman itu untuk menutupi aurat mereka, dengan itu mereka mudah dikenali sebagai wanita yang bermaruah. Maka demikian lah adikku menilai mereka.Tapi perlu juga dilihat pada hatinya…pada akhlaknya… ”
Di zaman ini,tidak susah untuk membezakan wanita yang solehah dengan yang toleh. Namun adikku, jangan dikau cemuh wanita yang toleh itu…kerana dalam hati-hati mereka, tetap ada permata indah….perasaan cinta kepada Allah…kerana fitrah cinta pada Rabb itu sentiasa ada dalam jiwa insan. Adikku, mereka ini tetap punyai keinginan.....
                                                                                                  BERSAMBUNG.....

Wednesday, February 10, 2010

~~ PETUA IMAM SYAFIE ~~

4 PERKARA UNTUK SIHAT

Empat perkara menguatkan badan
1. Makan daging
2. Memakai haruman
3. Kerap mandi
4.. Berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan
1. Banyak berkelamin (bersetubuh)
2. Selalu cemas
3. Banyak minum air ketika makan
4. Banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan Mata
1. Duduk mengadap kiblat
2. Bercelak sebelum tidur
3. Memandang yang hijau
4. Berpakaian bersih

Empat perkara merosakkan Mata
1. Memandang najis
2. Melihat orang dibunuh
3. Melihat kemaluan
4. Membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran
1. Tidak banyak berbual kosong
2. Rajin bersugi (gosok gigi)
3.. Bercakap dengan orang soleh
4. Bergaul dengan para ulama

4 CARA TIDUR
1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit Dan
Bumi.
2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat
Malam.
3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak
Dimakan.
4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/ tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

Sunday, February 7, 2010

~~ Syarat pakaian solat bg Wanita~~

Jom kita kongsi wahai wanita…….
Perbincangan ini khusus membicarakan syarat-syarat pakaian bagi perempuan apabila mereka hendak mendirikan ibadah solat samada dalam suasana musafir mahupun tidak musafir. Adat kebiasaan Nusantara melihatkan kaum wanita selalu dan hanya selalu memakai set kain putih yang digelar sebagai telekung setiap kali mereka bersolat sehinggakan dianggap bahawa telekung itu adalah jenis pakaian yang wajib bagi seorang wanita untuk mendirikan solat. Insya-Allah dalam perbincangan ini akan dihuraikan syarat sebenar pakaian solat bagi wanita dan lain-lain hal bertalian dengannya. Diharapkan perbincangan ini akan membawa manfaat apabila dengan tidak sengaja timbulnya suasana yang menjemputnya.

Syarat Pakaian Solat Wanita.
Pakaian wanita dalam solat terbahagi kepada dua, pertama yang menutupi kepala sehingga leher dan labuh ke dada manakala yang kedua ialah yang menutupi badan sehingga labuh ke kedua-dua kaki. Dua hadith di bawah ini dijadikan rujukan oleh para ahli fiqh -

[01] Dari A'isyah radiallahu-anha bahawa Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam telah bersabda: Tidak diterima solat seorang wanita yang telah baligh kecuali dengan memakai kain tudung. (Khimar).[1]
[02] Ummu Salamah radiallahu-anha berkata bahawa dia pernah bertanya kepada Rasulullah sallallahu - alaihi - wasallam: Bolehkah wanita mengerjakan solat dengan memakai pakaian panjang (Dar'u) dan tutup kepala tanpa memakai kain sarung (Izar)? Beliau bersabda: Boleh, apabila pakaian panjangnya itu (Dar'u) dapat menutupi kedua telapak kakinya.[2]
Hadith pertama menerangkan bahawa seorang wanita yang hendak bersolat, hendaklah dia memakai kain tudung atau dalam Bhs. Arab adalah Khimar iaitu sehelai kain yang menutupi kepala sehingga ke leher. Ini adalah makna dari segi bahasa, sementara dari segi tuntutan syari'at pula, tudung yang dipakai itu hendaklah dilabuhkan dari kepala sehinggalah ke dada atau lebih sedikit sampai menutupi kawasan kedua buah dadanya. Ini jelas tertulis dalam al-Qur'anul Karim - “dan hendaklah mereka menutup bahagian dada mereka dengan tudung kepala mereka.” [Maksud surah an-Nur 24 - 31].
Hadith ini juga menunjukkan bahawa memakai tudung adalah syarat sah atau tidak solat seorang wanita itu, difahami melalui lafaz …Tidak diterima solat seorang wanita…… Dari itu jelas hukum fiqh bahawa memakai tudung yang menutupi kepala sehingga ke dada seorang wanita itu adalah merupakan syarat sah solatnya.[3]
Hadith kedua menerangkan bahawa pakaian seorang wanita itu, selain dari tudung kepalanya, hendaklah sesuatu yang panjang sehingga dapat menutup dari leher sehinggalah ke kedua belah tapak kakinya. Dar'u ialah pakaian Arab yang seumpama gaun atau jubah yang dipakai melalui leher dan ianya memanjang sehingga ke betis atau lebih[4], maka melalui hadith ini Nabi sallallahu-alaihi-wasallam mensyaratkan bahawa gaun atau jubah itu haruslah memanjang sehingga menutup kedua tapak kaki wanita.[5]
Dari dua hadith ini jelaslah bahawa pakaian solat seorang wanita itu ialah sesuatu yang dapat menutup dari kepala sehinggalah ke kakinya. Secara minimum ia terdiri dari dua helai kain iaitu yang pertama adalah tudung kepala dan kedua adalah baju panjang. Selain itu boleh memakai lebih dari dua helai kain asal sahaja ia menutup dari kepala hingga ke kaki. Dua bahagian anggota yang terkecuali ialah muka dan tangan dari pergelangan ke bawah di mana ia tidak perlu ditutup. Ini berdasarkan firman Allah Azza waJalla: “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya.” [Maksud surah an-Nur 24 - 31].
Dari ayat di atas Allah Subhanahu wa Ta'ala melarang kaum wanita daripada memperlihatkan perhiasan tubuh badan mereka kecuali yang zahir darinya. Yang dimaksudkan sebagai zahir ialah sesuatu yang biasa terdedah, selalu dipergunakan untuk kerja harian dan tidak merangsangkan nafsu kaum lelaki secara normal. Anggota-anggota yang zahir ini ditafsirkan sebagai muka dan tangan dari pergelangan hingga ke hujung jari.[6] Walaubagaimanapun ada juga yang berpendapat kedua bahagian ini, samada tangan mahupun muka perlu tetap ditutup.

Jenis Pakaian
Jenis pakaian yang dipakai hendaklah longgar dan labuh yakni tidak menampak bentuk badan wanita tersebut, sekalipun dia merasakan badannya tidak mempunyai bentuk. Ini dapat difahami juga melalui ayat di atas yang melarang kaum wanita memperlihatkan perhiasan tubuh badan mereka. Perhiasan ini ada dua jenis, iaitu perhiasan asli tubuhnya dan kedua ialah perhiasan tambahan seperti rantai, gelang dan sebagainya. Kedua-dua ini tidak boleh diperlihatkan kepada khalayak umum kecuali kepada suaminya dan beberapa ahli keluarga terdekat.[7] Cara terbaik untuk melindungi perhiasan asli tubuh badan ialah dengan mengenakan pakaian longgar dan labuh dan ini adalah sesuatu yang disepakati tanpa keraguan. Antara tuntutan yang senada ialah memakai pakaian yang tidak nipis sehingga menampakkan warna kulit atau bayangan tubuh badan di sebaliknya. Ini juga termasuk tuntutan menutup aurat wanita.[8]
Daripada dua penjelasan di atas, iaitu syarat pakaian dan jenis pakaian, dapatlah kita ketahui bahawa pakaian yang semestinya dipakai oleh seorang wanita apabila sedang solat atau di luar solat adalah sesuatu yang dapat menutup dirinya dari kepala sehingga ke kaki kecuali muka dan tangan dari pergelangan ke jari-jari. Selain itu pakaian tersebut hendaklah longgar dan labuh, tidak menampakkan bentuk badan ataupun bayangan ataupun warna kulit di sebaliknya. Oleh itu apa sahaja pakaian yang dapat menepati syarat ini boleh digunakan bagi tujuan mendirikan solat dan urusan harian di luar rumah. Telekung yang selalu dipakai oleh muslimah di Nusantara ini sangatlah baik kerana ia menepati segala syarat-syarat tersebut tetapi perlu diketahui bahawa telekung bukanlah satu-satunya sahaja yang boleh digunakan untuk bersolat. Dalam erti kata lain, telekung bukanlah syarat wajib solat.
Seperkara lain yang perlu dinyatakan ialah bahawa walaupun muka dan tangan tidak dikategorikan sebagai aurat yang wajib ditutup, kedua bahagian ini amat dituntut agar tidak dihiasi dengan sesuatu yang boleh membawa perhatian atau rangsangan kepada orang lain. Sebagai tambahan, walaupun muka itu tidak wajib ditutup, ia amat digalak agar diselindungi disebalik kain nipis atau yang seumpama bagi mengelak niat buruk orang-orang lelaki yang rakus sifatnya.[9]
Perkara kedua yang perlu dinyatakan di sini ialah syarat pakaian solat sepertimana yang diterangkan di atas adalah wajib dipatuhi oleh seseorang itu samada dia berada dalam suasana orang ramai atau bersendirian. Dalam erti kata lain, sekalipun seorang wanita itu berada berseorangan dalam biliknya, dia tetap wajib menepati syarat-syarat ini sekalipun tiada orang yang melihat. Ini adalah kerana syarat pakaian solat adalah bagi memenuhi hak dan adab seorang hamba yang sedang beribadah kepada Rabbnya dan ia tidak berhubung-kait dengan adab sesama manusia. Berbeza pula dalam suasana di luar etika solat, di mana seseorang wanita itu dibolehkan membuka kain tudung atau sebagainya apabila berhadapan dengan suami, ayah sendiri, keluarga terdekat dan seterusnya.[10]

Apabila pakaian yang ada tidak menepati syarat.
Apabila seseorang muslimah hendak bersolat lalu tidak mempunyai pakaian yang dapat menepati syarat-syarat di atas maka apakah tindakan seterusnya? Contohnya ialah apabila berada dalam pesawat terbang lalu disedari bahawa dia terlupa membawa set telekung atau kain tudung (bagi yang sememangnya tidak bertudung); dan setelah dicari apa-apa alternatif pakaian lain namun tidak ditemui juga. Maka bagaimanakah tuntutan solatnya?
Maka yang pertama perlu dijelaskan ialah menunda solat tersebut ke waktu atau masa yang lain atas tujuan akan diqadha adalah bukan salah satu dari alternatif yang dibenarkan syara' kerana solat tersebut tetap wajib ke atas dirinya. Solat hanya boleh ditunda dari masanya dalam situasi darurat, iaitu situasi yang melibatkan ancaman bahaya kepada nyawa atau mana-mana anggota badannya (Life and Death situation only). Adapun ketiadaan pakaian yang dapat menepati syarat-syarat solat maka itu dipandang sebagai satu keuzuran dan bukan darurat.
Satu pilihan syari'at yang dibolehkan ialah menjamakkan solat tersebut jikalau dijangkakan bahawa dalam waktu yang akan datang dia berkebolehan untuk melaksanakan solatnya itu dengan memenuhi syarat pakaian yang sempurna. Antara solat Zohor dan Asar, atau antara solat Maghrib dan I'syak, boleh didirikan dalam satu waktu jikalau ada kesulitan yang menimpa, sekalipun tidak dalam keadaan musafir. Contohnya seseorang yang tidak mempunyai pakaian yang menepati syarat bagi solat Zohor dan dijangkanya secara yakin bahawa dia mampu memenuhinya pada waktu Asar nanti maka dianjurkan dia mendirikan solat Zohornya itu bersama solat Asar dalam waktu Asar nanti berdasarkan kaedah jamak takhir. Persoalan seterusnya adalah - apakah yang harus dilakukan apabila tiba waktu solat Asar dan dia masih belum dapat menepati syarat pakaian yang diwajibkan, atau bagi solat subuh yang sememangnya tidak boleh dijamak atau dilengah-lengahkan?
Apabila sesuatu dari tuntutan agama tidak dapat dipenuhi oleh seseorang insan, syari'at menganjurkan agar dia tetap berusaha untuk melaksanakan perintah asal tersebut dengan sesempurna mungkin, sedaya mungkin dan sekuat mungkin. Dua dalil yang dijadikan petunjuk oleh para ahli fiqh ialah firman Allah Azza waJalla dalam surah at-Taghabun 64, ayat 16 yang bermaksud: “Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah sedaya upaya kamu.”
Nabi sallallahu-alaihi-wasallam juga telah bersabda: Apa yang aku tegah kamu darinya maka hendaklah kamu jauhinya dan apa yang aku perintah kamu dengannya maka hendaklah kamu laksanakan sedaya mampu.[11]
Dari dua petunjuk dalil di atas, para ahli fiqh segenap Mazhab yang empat tetap mewajibkan seseorang mendirikan solat-solat fardhunya sekalipun pakaiannya tidak mencukupi syarat-syarat yang termaktub. Apabila pakaian yang sedia dipakai tidak menepati syarat sepenuhnya untuk bersolat dan setelah diusahakan gagal menemui sebarang pakaian atau alternatif lain maka dibolehkan tetap bersolat dengan pakaian yang sedia ada.[12] Justeru itu tetap diharuskan bersolat sekalipun berpakaian jubah atau baju kurung atau baju kebaya atau apa-apa sekalipun walau hanya dengan seluar jeans dan baju kemeja T. Bagi yang memakai tudung diharuskan terus bersolat sekalipun tudung tersebut adalah kecil dan tidak labuh sehingga ke dada sementara bagi yang tidak bertudung diharuskan juga tetap bersolat sekalipun tanpa tudung. Solat sebegini adalah tetap sah dan tidak perlu diulangi atau diqadha.
Walaubagaimanapun diulangi bahawa kebolehan ini hanyalah bagi mereka yang benar-benar gagal menemui sebarang bentuk pakaian yang dapat menutupi kepalanya atau/dan lain-lain bahagian sebagaimana yang disyaratkan. Sikap malas atau sengaja meremehkan tuntutan menutup aurat dalam solat bukan sahaja menyebabkan solatnya tidak sah tetapi juga akan dipertanggung-jawabkan kerana mempermainkan hukum agama.

Syarat minima pakaian solat.
Sudah tentu tertanya di hati - apakah dia batas minima bagi seseorang yang pakaiannya tidak menepati syarat-syarat solat? Maka jawapannya ialah walauapapun kekurangan pakaian yang dihadapi, solat tersebut tetap wajib dilaksanakan dan tetap sah sekalipun jikalau terperangkap dalam suasana tidak berpakaian langsung. Prof. Dr. Wahbah Zuhaili, ahli fiqh mutakhir dan juga Ketua Fakulti Fiqh dan Usul Fiqh di Universiti Islam Damaskus, Syria menerangkan rincian pendapat setiap mazhab ahli sunnah yang empat mengenai batas minima pakaian solat seseorang[13], iaitu -
Menurut pendapat ulama'-ulama' Mazhab Maliki, seseorang yang tidak mempunyai pakaian penutup aurat hendaklah dia tetap bersolat sekalipun bertelanjang kerana menutup aurat adalah dituntut ketika terdaya maka gugurlah tuntutan jika tidak terdaya.
Menurut pendapat Mazhab Hanbali, dalam keadaan tidak ada penutup aurat hendaklah dilakukan solat secara duduk dan melakukannya secara isyarat.
Menurut pendapat ulama'-ulama' Mazhab Shafie dan Hanafi, wajib dilakukan solat sekalipun dengan melumuri tanah pada tubuh badan sebagai penutup aurat dan berkekalan dalam keadaan sedemikian sehingga selepas solat, atau dengan melumuri air yang keruh pada tubuh badan sebagai penutup aurat.
Menurut pendapat ulama'-ulama' Mazhab Hanafi dan Maliki memadai dengan kegelapan sebagai penutup aurat kerana darurat, sementara menurut pendapat yang asah di kalangan ulama'-ulama' Mazhab Shafie, hendaklah menutup kemaluan dengan tangan, begitu juga menurut pendapat ulama'-ulama' Mazhab Hanbali kerana dengan itu tercapai tujuan menutup aurat sebagaimana yang telah dijelaskan sebelum ini.
Dalam keadaan tersebut menurut pendapat ulama'ulama' Mazhab Shafie, hendaklah dilakukan solat secara berdiri bagi menyempurnakan rukun solat dan menurut pendapat yang madhab di kalangan mereka, solat tersebut tidak wajib diulangi selagi sebagaimana yang telah dijelaskan sebelum ini. Sementara itu menurut pendapat ulama'-ulama' Mazhab Hanafi, hendaklah dilakukan solat secara duduk dan membuat isyarat ketika rukuk dan sujud sebagaimana juga pendapat ulama'-ulama' Mazhab Hanbali. Itulah yang lebih utama daripada solat secara berdiri dan membuat isyarat ketika rukuk dan sujud kerana menutup aurat adalah lebih penting daripada menunaikan rukun.
Demikian salinan penerangan Prof. Dr. Wahbah Zuhaili. Penerangan di atas insya-Allah tidak mungkin akan temui suasananya dalam sepanjang hidup kita. Namun ia dikemukakan bagi menunjukkan bahawa para ulama' fiqh dari semua 4 Mazhab yang sedia ada tetap mewajibkan solat dilaksanakan dalam waktunya sekalipun berhadapan suasana dan keadaan yang amat mengharukan. Faktor ketiadaan pakaian yang secukupnya tidak diterima sebagai alasan atau dalih untuk menundakan solat atau meninggalkannya terus.

Kesimpulan.
1. Syarat pakaian solat yang diwajibkan bagi seorang wanita ialah kain tudung yang menutupi dari kepala sehingga ke bawah kawasan dada dan pakaian yang dapat menutupi sehingga ke kedua tapak kakinya. Selain itu pakaiannya hendaklah longgar dan tidak menampakkan bentuk badan atau bayangannya dan tidak nipis sehingga melihatkan warna kulit di sebaliknya.
2. Apabila gagal menepati syarat pakaian solat yang diwajibkan dan dia telah berusaha sedaya mampu, hendaklah tetap mendirikan solat tersebut dengan sekadar apa yang ada. Solat sebegini adalah sah dan tidak perlu diulangi.
_____________________________________
Nota kaki:
[1] Maksud hadith riwayat Imam Abu Daud, Ibnu Majah dan Tirmizi, Sunan Tirmizi - no: 0374.
[2] Maksud hadith riwayat Imam Abu Daud, Sunan Abu Daud - no: 0611.
[3] Imam asy-Shaukani - Nail-ul-Authar, 2/100-101 , Imam as-Sha'nani - Subul-us-Salam, 1/392.
[4] Shaikh Muhammad 'Attiyah Khamis - Fiqh Wanita - Solat, ms 11.
[5] Dari hadith ini ada penerangan hukum lain yang lebih mendalam, lihat kitab Imam asy-Shaukani - Nail-ul-Authar, 2/100-103 , Imam as-Sha'nani - Subul-us-Salam, 1/394, Prof. Dr. Hasbi as-Shiddieqie - Koleksi Hadith-hadith Hukum, 2/212-234.
[6] Muhammad Asad - The Message of The Qur'an - Translated and Explained, pg 538, fn 37.
[7] Lihat surah an-Nur 24 sambungan ayat 31.
[8] Antara tulisan yang terbaik mengenai syarat-syarat pakaian wanita ialah buku berjudul Hijab al-Mar'ah al-Muslimah fii Kitab al-Qur'an was-Sunnah oleh Shaikh Nasiiruddin Albani. Lihat juga mana-mana buku yang khusus membicarakan berkenaan Islam dan wanita, antara lain oleh Maulana Wahiduddin Khan - Islamic Women in Syariah, Prof. Abdur Rahman I. Doi - Women in Syari'ah dan banyak lagi.
[9] Demikian penjelasan Shaikh Nasiiruddin Albani - Hijab al-Mar'ah al-Muslimah fii Kitab al-Qur'an was-Sunnah, ms 31 dan Shaikh M. Ali as-Shabuni - Tafsir Ayat-ayat Hukum al-Qur'an, 2/273-274.
[10] Imam Ibnu Taimiyah - Hijab, Pakaian Wanita dalam Solat dan Luar Solat (edisi terjemahan, tahqiq oleh Shaikh Nasiiruddin Albani) - ms 76.
[11] Maksud hadith dari Abu Hurairah radiallahu-anhu riwayat Imam Bukhari dan Muslim, Syarh Matan al-Arba'in an-Nawawi, no: 09.
[12] Prof. Dr. Abdul Karim Zaidan - Ensaiklopidia Fiqh Wanita, 1/286, Shaikh Ahmad Naqib al-Misri - Umdat al-Salik, F-5.8. (Kini telahpun diterjemahkan ke Bhs. Ingg oleh Nuh Ha Min Keller atas tajuk - Reliance of the Traveller.)
[13] Prof. Dr. Wahbah Zuhaili - Fiqh dan Perundangan Islam, 1/60I, Imam Ibnu Qudamah al-Maqdisi - al-Mughni, 1/592, Imam an-Nawawi - Majmu Syarh al-Muhadzzab, 3/188, Prof. Dr. Hasbi as-Shiddieqie - Koleksi Hadith-hadith Hukum, 2/247.
Sabda Nabi, ilmu itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan, Insya Allah Tuhan akan menggandakan 10 kali kepadanya ALLAHUAKBAR~

Saturday, February 6, 2010

~~ KeJuTaN~~

Pgi ni aku bangun dengan senyuman…masih aku ingat kejadian semalm….Pergh, seronok sangat….Terima kasih sahabat2 ku yang bt kejutan sempena bfday Aisyah…tme kasih banyak2..terutama kak Wana,bihah n Mek….hehehehe….situasi tu tanpa dijangka2…huh,malu pun ade…Al maklum lah….time tu dah pkul 12 malam dah,aku pun dah nak tdo dah time tu…ptg di penat sangat…..dengan pakai baju tido nye…..Segan…segan…..hahaha…kelakar la…tak tahu nak letak mane muka ni….hehehe cegannYerrrr….
Budak rmah aku pun bfday same ngan aku.....tapi umurnya baru 20,aku dah 21…huh…. tadi si Ida ni dah kene baling tepung….hehehe…kesian lak..sabar ye ida….nasib baik sahabat2 ku yang matang nie tak wat mcm tu…hehehehe…Ape yang penting…!! Kerja sama…heheehe..Bukan! Dalam diri kita mesti ingat….makin hari kita makin tua kan.??? Tambah kan amal…sentiasa muhasabah diri kita….Mga hari ini mematangkan diri kita sebagai hamba Allah dan dapat membezakan mane baik n mane buruk…. Jaga diri kita sebagai Wanita….Ingat!!! kerana wanita ,Dunia jadi huru-hara…Ingat adik Ku….Bljr elok2 tau…akak yakin, cita2 ida tu blh capai dengan usaha ida yang berterusan..….Cayok2 ida!! Hehehe
Berbalik pada sambutan bfday aku tadi…tme kasih sahabatKu….thank bg Kek CokLat+ Mokka Lazat Tu n Hadiah Sweet tu…heheheehe...yang tak leh lupe tme tangkap gambar banyak2 semalam…..sampai tak perasan bunga pada kek dah terbakar….mek pun ade buat lawak sebelum naik ke umah Aisyah td..bihah n kaka wana citer..mem..mek…mcm2 la ko ni…hehehe…ape pun…Aisyah gembira dapat kenal korang tau…..heheheh….Aisyah hargai sangat2…Moga Ukhwah kita ke akhir Hayat……Aisyah Saaaaayang korang Semua tau….kalau di ingat kan kita dah tak lame kan????nanti dah habis bljr kat Melaka ni….datang ke tak aisyah kat Melaka ni lepas habis sTuDy ni..….nanti nak balik Terengganu lak….Kalau Jodoh ade kat Melaka….Insyaallah,dapat la kita jumpa…hehehehehehehehe….mesti rindukan nanti …Sedihnyer…hukkk…hukkkk…Tapi Aisyah tahu….setiap pertemuan tu ade perpisahan….ape pun…kita kan ziarah memziarahi…bkan jauh nou pn dalam Malaysia gak kan…heheheheh
Tak lupe gak buat budak Umah n bihah,kak wana tahun lepas sambut bfday aku……..yang tu pun aku tak jangka …tapi time tu kaka wan n kak zee ade lg……happy sangat…Tme Kasih BIHAH,KAK WAN,KAK SARI,FARAH,RINA,KAK ZEE N KAK WANA…Aisyah hargai sangat2..tahun lepas..yang tak leh lupe sambut dah tengah malam,,,makan lak makanan yang berat2…tgh2 malam…mmg tak leh lupe….dengan belon2 yang penuh satu umah…hahaha…..lawak btl time tu….hadiah pun best tahun lepas….Pulak tu besok tu Sukan antara fakulti di adekan….aku kene lah turun…..lbh gembira ,ptg tu gak diumum kan kumpulan aku JOHAN….hehehe..pandai kan kita main kak wana n bihah kan…??? hehehehe…Cayok2 DPPi….hihihi…..
Tahun ni pun aku join Sukan antara fakulti….cume satu acara je aku amik tahun ni….hehehe tak pe….kate orang tua2 dah umur meningkat ni tak elok lasak2 sangat…heheheh..poyo je…semalam ramai yang bg ucapan kat Aisyah….tme kasih banyak2 sahabat2….yang first ucap….adik aku…thank..hehehe..akak saaayang dik Nor…buat Umi jgak….terima kasih Umi n abah sayang n adik2….buat fifi yang ngade2 tu….tnggu kepulanga akak tau…akak balik 14hb ni….(“,)
TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA WAHAI SAHABATKu…..



Eeee..RomaNtikNya..

Rasulullah SAW adalah contoh yang terbaik seorang suami yang mengamalkan sistem Poligami. Baginda romantik kepada kesemua isterinya. disebutkan satu kisah pada suatu hari isteri-isteri baginda berkumpul dihadapanbaginda lalu bertanya siapakah diantara mereka (isteri-isteri) baginda yang paling disayangi". Rasulullah SAW hanya tersenyum lalu berkata, "Saya akan beritahu kamu kemudian~. "

Selepas daripada pertemuan itu, Rasulullah telah memberikan setiap seorang daripada isteri-isteri baginda sebentuk cincin. Baginda berpesan supaya tidak memberitahu kepada isteri-isteri yang lain~ . Lalu suatu hari mereka berkumpul lagi dan bertanyakan soalan yang sama. Rasulullah SAW lalu menjawab "Orang yang paling aku sayangi ialah yang kuberikan cincin kepadanya". Isteri-isteri baginda tersenyum puas kerana menyangka hanya diri mereka sahaja yang mendapat cincin dan merasakan bahawa diri mereka tidak terasing.
Tidak ketinggalan amalan-amalan lain yang boleh dilakukan untuk mendapat suasana romantik ini Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud: "Apabila pasangan suami isteri berpegangan tangan, dosa-dosa akan keluar melalui celah-celah jari mereka". Rasulullah SAW selalu berpegangan tangan dengan Aisyah ketika di dalam rumah. Baginda acap kali memotong kuku isterinya, mandi junub bersama, dan mengajak salah seorang dari isteri baginda pergi musafir (mengikut undian) untuk menambahkan lagi kasih sayang di antara mereka.
Inilah serba sedikit kisah romantik Rasulullah SAW agar dapat kita tauladani dan praktikkan dalam kehidupan berumahtangga. Pada suami-suami yang budiman selepas ini peganglah tangan isteri anda setiap waktu, setiap masa dan setiap saat begitu juga pada isteri-isteri solehah peganglah tangan suami anda bagi menghapuskan segala dosa-dosa~. ada yang belum berumahtangga tu cepat-cepatlah mendirikan rumahtangga~ kerana dengan perkahwinan itu boleh menjamin anda ke syurga.
"Ya Allah cantikkanlah akhlak ku seperti mana cantiknya akhlak Rasulullah SAW, tenangkanlah hati ku bagai tenangnya air di tasik, dan serikanlah wajahku bagai bercahayanya bulan purnama di hari berserinya wajah orang-orang beriman...." Amiiiiin~ Ya Rabbal 'Alamin~^^

~~ Tujuh Petanda Kebahagiaan Dunia~~

Dari Ibnu Abbas ra, ada 7 petanda kebahagiaan dunia, iaitu :

1.Qalbun syakirun atau hati yang selalu bersyukur
2.Al azwaju shalihah, iaitu pasangan hidup yang soleh
3.Al auladun abrar, iaitu anak yang soleh
4.Albiatu sholihah, iaitu lingkungan yang kondusif untuk iman kita
5.Al malul halal, atau harta yang halal
6.Tafakur fi dien, atau semangat untuk memahami agama
7.Umur yang barakah – ertinya umur yang semakin tua semakin soleh, yang setiap detiknya diisi dengan amal ibadah.

~~ SeLamAt HaRi TuA~~

Aku bangun solat Subuh dengan bantuan Hp ku...
Nokia Ku menjerit sehingga aku tersedar dari Alam Fantasi...
pergi ke alan rialiti..
Terima kasih Nokia Ku...huhuhu('',)

hari ni aku pergi ke MC untuk bli tiket
balik Seremban...
Lame tak tengok kakak....Sihat ke tak????hehe
sampai kat Mc dalam pkl 12 tghari
ermm,penat....penat...
Tak sabar nak balik kampung jumpe Fmly...
RiNdu...RinDuuu....hehehe

Aku singgah ke Jusco
Masyaallah,betapa ramainye orang....
Aku lihat pelbagai telatah manusia
masing- masing melakukan hal sendiri...
Kadang2 hati aku tersenyum melihat telatah kanak2 kecil
yang merengek2 mahu sesuatu....
Moga satu hari nanti ia kan jadi Insan yang berguna ...
Dunia dan Akhirat Amin...
Kerna Ku tahu.....
kanak-kanak di ibarat kain putih....
Ibu bapa lah yang mencorakanNya....

Tepat jam 12.01 malam
umur aku dah 21....
erm,mcm tak caye....('',)
dah angka 20 keatas dah....
Ku mohon dengan meningkatnya umur Ku
aku kan bisa menjadi lebih Matang dalam menjalani
Kehidupan Ku seharian
Sebagai Hamba Allah,Seorang anak yang solehah pada Umi dan Abah..
dan Mahasiswi yang mempunyai prinsip, impian dan matlamat yang jelas...
menjadi seorang yang menghormati sesiapa sahaja...
Amin....

Allahuakbar!!!!




Thursday, February 4, 2010

~~ Salam buat Sahabat.....

Salam semuaaaaaa...hehehehe...
ha,Cuti dah tak lame kan......
nanti boleh la jmpe...heheheh....Korang mcm mane???
Lame tak jumpe tau...Ape pun...Aisyah ucapkan selamat bercuti....


Jauh Di mata Tapi Dekat Di hati...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Wednesday, February 3, 2010

~~**Luahan sekilas kesedihan**~~

Hati ini mudah menangis
Tidak kira tika keseorangan mahu pun ditempat awam
Yang membezakan Nampak mahupun tidak Nampak
Tika aku fikirkan ttg dosa Ku…pasti
Aku menangis teresak-esak bagaikan kanak-kanak kecil…
Aku takut n teramat2 takut
Selalu difikiran ku Adakah dosaKu telah di ampun..????
Aku takut….
Aku takut hidup ku tiada Berkat,Redha n Rahmat Allah…
Tika di fikirkan kembali…
Aku mesti percaya pada yang maha Pencipta
Pada janji-janji Nya di dalam Al-Quran
Itu membuatkan kekuatanku hadir
Menjalankan kehidupan seharian….
Dengan penuh Kehambaan…

~...Kata Adik Ku..~

                                                                            Kak,

Saat gemira pujilah Allah,
Saat kesukaran carilah Allah,
Saat kesunyian sembahlah Allah.
Saat kesakitan yakinlah Allah,
Saat demi saat terima kasih Allah..
Ku pegang kemana saja diriku berada
Kan kakak ingat pesan mu dik…

I LOVE U because of Allah

..::bAraKaLlahu fik::.. (",)

Ayuh sahabat2....

DoaKu....

Jom Kongsi Ilmu...


Bahagia itu apa?

Bahagia itu ketenangan.

Ketenangan itu apa?

Hati yang tenteram dalam semua keadaan dan suasana. Susah mahupun senang, miskin ataupun kaya, sihat mahupun sakit, pujian dan kejian… sama sahaja.

Bagaimana hendak memiliki hati semacam itu?
Ingat ALLAH… hati akan menjadi tenang.
Tiada Tuhan, tiada ketenangan. Tanpa ketenangan, tiada kebahagiaan.


Carilah ALLAH… Ingatlah ALLAH.. Cintailah ALLAH….